emmamama 2009.09.12. 12:46

Andris története

A blogot Andris Bence emlékének írom, de nem igazán beszéltem még arról, ki is az az Andris Bence...

Ebbõl a történetbõl (ami az általam is linkelt www.angyalokszulei.hu internetes portálon jelent meg) kiderül:



Történetek

András Bence története


2002 õszén kezdõdött.

Akkor döntöttünk úgy: babát szeretnénk. Meg is fogant rögtön. Magam sem hittem el, mikor hasfájás miatt mentem a nõgyógyászhoz, és õ közölte: ez bizony egy koraterhesség… Nagyon boldogok voltunk. Félidõben elkezdõdtek a problémák, a méhösszehúzódásokat az egyetemi vizsgaidõszak miatti idegeskedésnek tulajdonítottam. Diaphyllint kaptam és sokat pihentem; a görcsök azonban maradtak… Akkor, 2003 februárjában az orvos kórházzal „fenyegetett”, sokat sírtam és féltem, hogy valami baj lesz. Ez a rossz érzés aztán velem maradt végig, pedig Andriska egészségesen fejlõdött. 2003 tavaszán nyári meleg volt, nehezen viseltem, és alig vártam, hogy elérkezzen végre a kiírt idõpont, május 30.-a, hogy végre megpillanthassuk a kisfiunkat.

Ha tudtam volna, mi a történet vége, nem kívánom ezt.

Ha tudtam, és választhattam volna, sosem szülöm meg, hanem hordom magamban, amíg élek, hogy õ is élhessen.

Hol 10, hol 5 perces fájásokat méregettem már korábban is, de ezek mindig elmúltak. Június 3.-án éjjel már nem aludtam, mindenem fájt. Messze volt választott kórházunk a lakhelyünktõl, nem tudtam, milyen, ha beindul a szülés – gondoltam, ez a has-és derékfájás akár már az is lehet -, úgyhogy a férjem kórházba vitt. Három napig semmi sem történt a napi NST-vizsgálatokon, és egy ultrahangon kívül, ahol a vizsgáló orvos közölte, hogy én bizony elszámítottam a szülés idõpontját, mert ez a gyerek 36 hetesnek „sem néz ki”, és csak 2500 gr… Nagyon kétségbeestem. Haza akartam menni.

Aztán másnap, június 5.-én éjjel 11 órakor tényleg, egyértelmûen jelezte Andriska, hogy jönni akar. Csakhogy ezt akkor senki nem akarta nekem elhinni, mivelhogy három napja már jóslófájásokkal feküdtem bent.

Délelõtt tíz órakor „már” a szülõszobán voltunk… késõbb üvöltöttem, hogy adjanak fájdalomcsillapítót, de nem adtak… végtelennek tûnõ percek – órák? – jöttek, egyre több orvost láttam, oxigént adtak, ketten rám feküdtek, nyomtak, vágtak… aztán június 6.-án délután egy órakor, tulajdonképpen 14 óra vajúdás után megszületett András Bence. Csak egy pillanatra láttam, már el is vitték. És utána fél órán át hiába kiabáltam, hiába kérdeztük a férjemmel, hogy miért nem sír, mit csinálnak vele… Senki nem válaszolt. Nyitva volt az ajtó, beláttam a szomszédos helyiségbe, ahol egyre többen küzdöttek érte. Volt valami fogalmam arról, mi történik azzal, aki fél órán át nem ad életjelet magáról, és közöltem a férjemmel, aki még mindig reménykedett, hogy: vége. Aztán végre jött a fõorvos, aki elmondta, hogy a baba – aki 3 és fél kilós, érett újszülött volt, és a mi fiunk - meghalt… Ettõl a pillanattól kezdve nem emlékszem semmire, csak arra, hogy én azonnal még egy gyereket szerettem volna szülni, de rettegtem, hogy nem tehetem meg többet. A fõorvos ugyanis fejlõdési rendellenességre gyanakodott: a babának nem volt tüdeje… lyukas volt a rekeszizma… biztosan azért nem vett levegõt.

A férjem még elbúcsúzhatott Andriskától.

Rettenetes idõszak következett. Az orvosom rendes volt, mert nem fektetett a gyermekágyasok közé, de minden szoptatáskor a fülembe – szívembe – hasított a csecsemõk sírása. Nem tudtam elfogadni, hogy az enyém nem sír, nincs kit etessek… A szülés másnapján a vizitelõ doktornõ kedvesen megkérdezte, hogy én miért fekszem a nõgyógyászaton, hol a baba… Felvilágosítottam. Nem értettem, hogy egy ilyen kicsi kórházban õ miért nem tudott az esetünkrõl.

Andriskát hazahozattuk, fel sem merült bennünk, hogy nem ezt tesszük. Egyszerre intéztük a születési és a halotti anyakönyvi kivonatát… Borzalmas és morbid volt egyben, ahogy a temetésén ott álltunk a férjemmel a nyitott koporsó felett, mosolyogtunk, hogy mennyire hasonlít apjára - mintha a kiságya felett álltunk volna… Lefényképeztük, de nem mutathattuk meg a képeket senkinek, nem dicsekedhettünk el vele, mert tudtuk, hogy azokon a képeken Andriska csak nekünk volt szép.

Máig sem értem, hogyan éltük ezt túl.

Görcsösen igyekeztem csak elõre nézni, a következõ babát tervezni, és iszonyúan féltem, hogy Andriska valamiféle kiküszöbölhetetlen és öröklõdõ fejlõdési rendellenesség miatt halt meg. Mivel hat hét után sem érkezett meg az orvosom által ígért boncolási jegyzõkönyv, magam mentem el érte. A doktornõ, aki a boncolást végezte, elõször leteremtett, hogy mit képzelek én, a jegyzõkönyvet nem adhatja ki (!), hanem a kórház igazgatójától kell kérnem, levélben. Késõbb lecsillapodott, és elmesélte, milyen eredménnyel járt a vizsgálat: a fiam halálát oxigénhiány okozta. Félrenyelte a magzatvizet, az orvosok pedig lélegeztetni akarták és szétdurrantak a tüdõ léghólyagjai. Az oxigénhiány miatt agy-és gerincvelõi vérzést kapott.

Semmiféle betegsége, fejlõdési rendellenessége nem volt.

Egyébként pedig: örüljek, hogy ez történt, mert „a gyerek úgyis hülye lett volna.”

Nem örültem.

Lefordítottam (ahogy tudtam) szóról-szóra a késõbb kipostázott kétoldalas jegyzõkönyvet, hátha okosabb leszek, hogy mégis, hogyan és mi történt, mi és hol romlott el, ki volt a hibás…

Háziorvosom szerint 6-os Apgarral „nem szoktak” meghalni. Akkori védõnõm szerint a kórház orvosai hibáztak. Másik, azóta választott kitûnõ és lelkiismeretes nõgyógyászom szerint ez az eset bárhol másutt elõfordulhatott volna…

Nem pereltünk. Kellett volna. Nem miattunk. Azok miatt, akik utánam, utánunk következtek. Hogy az orvosok odafigyeljenek. Jobban figyeljenek. Hogy ez mással, ne fordulhasson elõ. Sem ott, sem máshol. Soha többet.

Naponta jártunk a temetõbe - a férjem még most is ezt teszi. Én nem.

Két gyermekünk született azóta, de Andriskához nem lettem hûtlen. Itt lakik bent a szívemben, és itt is marad, amíg élek.

Ilyen tragédiák bekövetkeztekor azt mondják: késõbb jobb lesz, és az idõ minden sebet begyógyít. Én azt mondom: nem, egyáltalán nem lesz jobb. Vagyis: nem annyira, nem úgy, ahogy azt az ember az utóbbi közhelybe vetett bizalmánál fogva várja. Reméltem, ha majd születik még egy gyermekem, elhalványul a fájdalom. Kislányom lett, az érzés pedig maradt. Gondoltam: talán, ha fiam lesz… Fiam is született, és talán még jobban fáj Andriska hiánya… Ki érti ezt?

Ennek ellenére, boldogok vagyunk, merünk már nevetni, imádjuk a gyerekeinket, és én nagyon szeretnék még egyet szülni... Világéletemben három gyermeket szerettem volna. Úgy pedig lenne négy…



Nagyon sokat tudnék még írni életem elmúlt négy évérõl.

Elmondani, hogy Andriska nem jött hiába, hogy gyökeresen megváltoztatott, hogy másképp látom a világot, más lett számomra a dolgok fontossági sorrendje.

Elmondani, hogy soha nem szabad feladni a következõ gyermek születéséhez fûzött reményt: a szülés után beteg lettem, úgy hittem, soha többet nem lehet gyerekem, hormonkezelést kaptam – és így született meg Hanna. Ármin pedig „spontán” érkezett…

Üzenem tehát mindenkinek, aki saját tragédiája után itt keres kapaszkodót: higgyen a csodában. Létezik.



Köszönöm, hogy elolvasták a történetünket:

András Bence, Hanna Luca és Ármin Benjámin anyukája.

29 komment

Címkék: Andris

A bejegyzés trackback címe:

https://emmamama.blog.hu/api/trackback/id/tr175974067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

perla62 2009.09.12. 12:57:16

bocs, tényleg bőgök és nagyon örülök, hogy kiraktad a blogodba.

Emma 2009.09.12. 12:58:18

Jaj, ne sírj, mert leveszem... :)

Ildi 2009.09.12. 13:05:29

Én is megkönnyeztelek, már sokadszorra... De ne vedd le!!!!

Remetelány 2009.09.12. 13:09:16

Ez a "történet" végtelenül megható és szomorú és fájdalmas =( Még nekem, kívülállónak is...

perla62 2009.09.12. 13:15:49

le ne merd venni - csak akkor, ha neked nehéz

Emma 2009.09.12. 13:41:15

Perla, nekem nem nehéz, sőt... Úgy vagyok vele, hogy nagyon szívesen beszélek Andrisról, világgá kiabálom minden vele kapcsolatos gondolatomat, mert nekem belőle csak az maradt, hogy emlékezhetek rá, és beszélhetek róla... :) De tudom, nem mindenki van így, és próbálok nem nagyon "tolakodó" lenni ezzel, mert sokakat elborzaszt ez a fajta viselkedés, illetve, a hasonló történetek olvasása. Sajnos, az angyalokszülei is egy végtelenül fájdalmas oldal, annyira, hogy van, amikor én sem bírok fellépni rá, pedig ott szoktam Andrisnak gyertyát gyújtani... :( Nehéz dolgok ezek. De köszönöm újra, a hozzá(m)állásodat. :)

perla62 2009.09.12. 13:48:40

örülök, hogy Te tudsz róla beszélni. A tapasztalat azt mutatja, hogy nagy sebeket lehet feltépni, és én is féltem, nehogy ezt tegyem.

Emma 2009.09.12. 14:01:49

Affrancba, normálisan mosolygó szmájli ménincs? :D

duzduzka 2009.09.12. 15:29:23

Nagyon köszönöm, hogy leírtad ezt. Nem mertem rákérdezni, pontosan mi történt, de örülök, hogy mindezek ellenére ilyen nyitott és jó fej anyuci vagy. :)

ZV1 2009.09.12. 15:36:42

Jó, hogy leírtad, hiszen miatta írod a blogot. :) Ha jobb neked, írjál még róla nyugodtan. (Akit nem érdekel, legfeljebb nem fogja elolvasni) Nagyon szorítok, hogy sikerüljön a negyedik baba. :D

passionate. 2009.09.13. 09:42:00

énis vissza-vissza olvasgattam,de rákérdezni sohasem mertem,mert féltem hogy tapintatlanság lenne felszakítani a fájó sebeket. felnézek rád és borzasztóan erős nő vagy hogy egy ilyet átéltél. megérdemled hogy boldog légy és gratulálok ehhez a két gyönyörű csöppséghez. :)

Emma 2009.09.13. 09:45:42

Áh, nagyon aranyos vagy, de nem vagyok ám erős... :D Csakhát menni kell tovább mindig. Kaptam a nyakamba egy jó kis pánikbetegséget, ebből látszik, mennyire nem vagyok erős... %mrgreen% De nem baj ám, ezzel is együtt lehet-kell élni.

varnyu 2009.09.13. 10:07:52

örülök, hogy leirtad (hogy le tudod irni)

Emma 2009.09.13. 10:09:29

:) Ezt már 3 éve írtam amúgy, most csak bemásoltam ide az eredeti helyéről, de tényleg bármikor tudok róla beszélni, írni. Mint mondtam: ez maradt nekem belőle. :) Persze, nem mindenki van így ezzel, aki elvesztette a kisbabáját.

Walburga 2009.09.13. 10:29:08

Sírok ,mint a záporeső,és örülök ,hogy megírtad.A két gyerek erőt ad. de Andrist sosem fogod elfelejteni. Ismerek egy néggyerekes családot ,ahol az 5. gyerek meghalt ,és ennek már sok-sok éve ,de ha anyuka hivja haza a gyerekeit az utcai játszótérről ,még mindig szólitja azt is aki már nincs. Sok sikert a következő babához. :)

Emma 2009.09.13. 10:38:32

Nah, most én is sírok... :( És köszönöm neked is!

Walburga 2009.09.13. 11:31:35

Továbbadtam neked a Főnix-dijat:mert megérdemled :)

Emma 2009.09.13. 13:23:36

Nahát, ugyanazokat a szavakat használtuk, pedig esküszöm, csak most olvasom a hozzászólásodat, miután megírtam a bejegyzést! :D LÉnyeg: nagyon szépen köszönöm - itt is. :D

Szomszédlány 2009.09.13. 13:40:56

Szomorú és fájdalmas ami Veletek történt, de jó, hogy tudsz róla beszélni, és tündériek a porontyaid.. további sok örömet bennük :)

Bobájka 2009.09.15. 23:26:43

Azt mondják, egy szülő számára nincs nagyobb fájdalom, mint eltemetni a gyermekét. :-( Nagymamám két gyermekét veszítette el, egyiküket még csecsemőként, a másikukat pedig élete virágában, nem sokkal a nősülése előtt. Akinek nincs gyermeke, az is megrendül egy kisgyermek elvesztésétől, akinek pedig van... Minden elismerésem, hogy ilyen nagy lelkierővel bírsz! Ok, tudom, a pánikbetegség - de szerintem azon is túljutsz majd, csak sok pozitív élmény, öröm és elfoglaltság kell hozzá.

emma 2009.09.16. 10:09:05

Bobájka, szija! :D és köszi. Sajnos, a pánikbetegséggel (és depresszióval és társaival) nem ilyen egyszerű a helyzet... :( Boldog vagyok - asszem, elmondhatom -, igazán nem unatkozom, itt a 2 gyönyörű gyerekem, van munkám, mégis itthon lehetek velük, vannak szüleim, jófej férjem... És ezek ellenére gyógyszert kell szednem, hogy ne legyenek rohamaim. Sajna, nem luxushiszti... :( Biológiai alapjai is vannak, de tény, hogy Andris halála váltotta ezt ki nálam, hisz előtte sose ilyen bajom nem volt. Dehát ezzel is együtt lehet élni ám...:D

door 2009.09.24. 13:28:20

megrendítő,őszinte sorok..a kis angyal mindig veletek lesz..

Emma 2009.09.24. 13:29:36

:) Így érzem én is.

door 2009.09.24. 13:55:33

gyújtottam gyertyát..

Emma 2009.09.24. 14:02:43

Köszönöm...

dorka. 2010.02.19. 10:20:17

Sírok rajta, keservesen. Nem tudom, hogy, de a szívem is belefájdult. Kegyetlen az élet... ... Igazából gratulálok mindhárom (mert igazán jól kezeltétek a helyzetet, Andriska igazán szüliként tekinthet rátok) gyermekedhez. Gyújtottam egy gyertyát.

dorka. 2010.02.19. 10:20:46

*szüleiként. Nahát, írni, na azt nem tudok.

Kleincsillag 2010.02.19. 10:23:55

Most összeszedtem magam,és kommentálok..bár én most kevés vagyok ahhoz,hogy értelmeset írjak.... Sírok,de egyik szemem sír a másik nem nevet..csak mosolyog,hiszen gyönyörű családod van! És valaki csak akkor hal meg ha senki szívében nem él már... Ölellek Emmám!!!
süti beállítások módosítása